PALI - palveluliikenne

Palveluliikenne PALI on saavuttanut toimintavuosinaan varsinkin vanhusväestön ja vammaisten suosion. Pääasialliset matkustajat ovat kotonaan tai palvelutaloissa asuvia vanhuksia sekä vammaispalvelulain perusteella kuljetuspalveluja saavia eri tavalla vammaisia henkilöitä. Matkustajien pääasiallisin liikkumistarve liittyy asiointiin kuntakeskuksessa sekä terveydenhuoltomatkoihin.

Kaikki saavat käyttää PALIa

Palveluliikenne on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto. Palveluliikenne on kutsujoukkoliikennettä sekä osa kaikille avointa joukkoliikennettä. Liikenteellä ei ole alueellaan kiinteää reittiä, vaan aikataulutetut reittipisteet, joiden kautta reitit ajetaan. Määritellyt reittipisteet, PALI-pysäkit, sijoittuvat keskeisille asiointipaikoille kaupungin keskustassa ja lähiöissä. PALI-pysäkkejä on myös Kuopion yliopistollisen sairaalan ja Harjulan sairaalan sekä muiden keskeisten sosiaali- ja terveyskeskuksen toimipisteiden lähellä. Liikennöintialueiden yhteiset pysäkit sijaitsevat torilla sekä Harjulan sairaalan pihassa. Yhteisillä pysäkeillä on vaihtomahdollisuus toiseen PALI -autoon.

Tunnusomaista PALI-liikenteelle on ovelta-ovelle -palvelu. Autojen liikennöintialueilla asiakkaat viedään niin lähelle heidän haluamiansa asiointipaikkoja tai kotiovea kuin se on liikenteellisesti mahdollista. Lähtökohtana PALIlla matkustamisessa on, että matkustajan on kyettävä omatoimisesti saapumaan sovittuun noutopaikkaan. PALIssa on erityisesti otettu huomioon iäkkäämpien ja toimintaesteisten henkilöiden esteettömyys tarpeet. PALI-autot ovat pieniä matalalattialinja-autoja, joihin pääsee myös pyörätuolilla ja tarvittaessa kuljettajat avustavat asiakkaita kyytiin nousemisessa ja poistumisessa.

Palveluliikenteessä kertalipun hinta on samansuuruinen kuin linja-autoissa. Maksuvälineenä käyvät kaikki kaupunkiliikenteessä olevat lipputuotteet.

Miten tilaan PALI- kuljetuksen?

Kuka tahansa voi tilata PALI-matkan. Tilaus soitetaan matkojenyhdistelykeskukseen puh. 017 183 183. Puhelu maksaa normaalin puhelumaksun. Tilaamalla PALI-kyydin etukäteen MYKistä varmistat että sovit kyytiin ja PALIlla on aikaa palvella ovelta ovelle.

Matkojenyhdistelykeskus on avoinna arkisin klo 7 - 17. Paras aika soittaa on klo 10 - 14. Tilaus kannattaa tehdä etukäteen, vaikkapa jo muutama päivä ennen matkaa, mutta vielä muutama tunti ennen auton lähtöäkin ehtii. Samalla kertaa voi tilata matkoja useammallekin päivälle.

Matkaa tilatessa on ilmoitettava nimi, lähtöpaikan osoite, matkan päätepiste, ajankohta sekä liikkumisen apuvälineet (pyörätuoli, rollaattori, kelkka tai avustaja). Paluumatkan voi tilata samalla kertaa. Matkojenvälittäjä katsoo sopivan kuljetuksen ja onko autossa tilaa.

TERVETULOA PALVELEVAAN KYYTIIN!